Voldoende rust tijdens het afvallen, 5 tips!

Wanneer je wilt afvallen is het belangrijk om gezond te eten en te bewegen, maar wat veel mensen vergeten is dat voldoende rust ook belangrijk is voor je lichaam, juist wanneer je aan het afvallen bent


Misschien herken je het wel. Je slaapt al langere tijd niet echt goed en zit niet echt lekker in je vel. Je bent vermoeid en hebt steeds het gevoel dat je iets moet eten….

Of

Je zit een film te kijken en het is inmiddels 22.30 uur. Je wilt de film nog even afkijken, maar hebt ook het gevoel dat je energielevel erg laag is. Je loopt richting de kast om te kijken of er nog iets ligt om te knabbelen…..

Zal ik je eens iets vertellen…. Je lichaam heeft geen honger, maar is toe aan rust!

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat te weinig slaap kan leiden tot overgewicht. Slaap en rust zijn heel belangrijk voor je lichaam en geest, juist wanneer je aan het afvallen bent! Wanneer je goed bent uitgerust, heb je meer energie!

Om meer energie te krijgen is het dus belangrijk om meer rust te krijgen, maar hoe doe je dat?

Het begint eigenlijk al de avond ervoor…..


1. Zet 1 uur voordat je gaat slapen alle schermen uit!

Sluit vanavond minimaal 1 uur voordat je gaat slapen je laptop, tv, telefoon en tablet uit! Je kijkt dus geen films meer, je beantwoord geen mail meer, niet meer scrollen door je socialmedia, niets van dit alles een uur voordat je gaat slapen.

Dit heeft de volgende positieve effecten:

  • Je slaapt beter
  • Je voorkomt dat je je opwindt en wakker gaat liggen over iets wat je net nog gelezen of gezien hebt
  • Je geeft je hersenen de mogelijkheid om tot rust te komen voordat je je bed induikt

Nu hoor ik je bijna zeggen; “wat moet ik dan doen in dit uur?”

  • Zet rustgevende muziek aan en pak een kop thee
  • Maak een avondwandeling
  • Neem een warme douche
  • Ga opruimen. Opruimen in huis is opruimen in je hoofd. Je sluit de dag zo goed af en kan de volgende morgen met een schone lei beginnen.
  • Lees in bed nog even een goed boek

2. Ga op tijd naar bed

Hoe laat moet je opstaan? Zorg dat je minimaal 8 uur slaap krijgt. Gaat om 7 uur je wekker? Zorg dan dat je om 23.00uur slaapt. Je zal merken dat je naar verloop van tijd vanzelf wakker wordt

3. Zet je wekker een half uur eerder

Om meer tijd voor je ochtendritueel te creëren, kan je je wekker een half uur eerder zetten. Zo heb je meer tijd om wakker te worden en om tip 4 er in te passen

4.Doe ’s ochtend kort een aantal oefening

Door oefeningen te doen breng je je spijsvertering op gang. Denk aan rek- en strekoefeningen om je lijf in beweging te krijgen. Zo begin je de dag met meer energie en focus. En dankzij het halve uur extra heb je hier ook tijd voor!

5. Begin je dag met een volwaardig ontbijt

ontbijt


Zorg altijd dat je ontbijt bestaat uit: Vocht – Vezels – Vet – Eiwit – Fruit. Ga er rustig voor zitten en zorg dat je verzadigd bent. Om ‘s morgens keuzestress te vermijden, kan je het beste ‘s avonds alvast beslissen wat je wilt gaan eten en dit ook klaar te zetten. Ga je yoghurt eten? Zet alvast een kom klaar. Wil je brood eten, dan zet je je bord klaar. Beslis ook vast welk fruit je wilt eten, deze kan je ook vast klaar leggen.

Regelmaat

Hoe lekker het kan zijn om in het weekend uit te slapen, is het voor ons lichaam toch beter om elke dag min of meer hetzelfde ritme vast te houden. Zorg dat je niet meer dan 8 uur slaapt. Wanneer je dus een feestje hebt en je gaat om 01.00 uur naar bed, slaap dan niet langer dan 09.00 uur ’s morgens.

Rustmoment overdag

We weten nu hoe je meer energie krijgt, maar overdag je rustmoment nemen is ook heel belangrijk. Als je een uur bezig bent geweest, neem dan pauze. Trakteer jezelf op een momentje rust, je hebt een uur hard gewerkt. Pak iets te drinken en wat te eten, loop een rondje.