De psychologie van eetgedrag, daar heb je misschien wel eens van gehoord. Maar wat is voor jou nu eigenlijk de meerwaarde van een coach die jou begeleidt vanuit de psychologie van eetgedrag. En wat houdt het eigenlijk in? Dat leg ik je graag uit en daarvoor beginnen we bij het begin; namelijk bij de definitie van psychologie.

Psychologie

Psychologie is kortgezegd de wetenschap van gedrag, gedachten en gevoelens. Waarom doen mensen wat ze doen, denken ze wat ze denken en voelen ze wat ze voelen. Door daar inzicht in te krijgen, kun je je gedrag, gedachten en gevoelens beter leren begrijpen en interpreteren. En alleen wanneer je je gedrag goed leert begrijpen, kun je je gedrag ook blijvend veranderen. En alleen wanneer je je gedachten en gevoelens goed leert interpreteren, kun je op een efficiënte manier om leren gaan met je gedachten en gevoelens.

Eetgedrag

Eten is gedrag en daarom staat bij de psychologie van eetgedrag, juist dat GEDRAG centraal. Het gaat niet zozeer om WAT je eet, maar om WAAROM.

Want jij weet heus wel wat “gezond” is en wat “ongezond”. Maar waarom kies je dan toch zo vaak voor “ongezond” eten? En (als het goed is) wil jij graag iets veranderen aan je eetpatroon en eetgewoontes, maar waarom lukt het dan meestal niet om ook echt tot blijvende verandering te komen?

En dan hebben we het dus niet over het resultaat na 3 maanden, maar over het resultaat na 3 (tot 10) jaar… Want wees eens eerlijk, hoe vaak heb jij al geprobeerd iets te veranderen aan je gewicht, je lichaam of je eetgewoontes?

Psychologie van eetgedrag

Bij de psychologie van eetgedrag is er aandacht voor het ontstaan van je eetgedrag, voor de factoren die jouw eetgedrag in stand houden en voor hoe jouw eetgedrag blijvend kan worden veranderd.

Daarbij zijn dus ook je gedachten en gevoelens heel belangrijk, omdat die vaak het veranderen van je eetgedrag in de weg staan. Denk aan allerlei belemmerende of beperkende negatieve gedachten die ervoor zorgen dat je niet in jezelf geloofd of de poging tot veranderen alweer opgeeft voordat je goed en wel bent begonnen.

Misschien heb je het idee dat je een gebrek aan wilskracht, discipline of doorzettingsvermogen hebt of heb je het idee dat je niet zou mogen falen, dat je niet goed genoeg bent en je alles perfect zou moeten doen. Al dat soort gedachten helpen je nu eenmaal niet echt bij het veranderen van je eetgedrag, dus daar zul je mee aan de slag moeten.

Maar ook je emoties zoals verdriet, onrust en stress die er misschien voor zorgen dat je gaat snoepen of overeten, verdienen de aandacht en vooral een gedegen aanpak.

Alleen wanneer je een coach hebt die de psychologie van eetgedrag goed begrijpt, kan deze je ook echt goed bijstaan in het veranderen van je eetgedrag. Want daarvoor is veel meer nodig dan alleen kennis over voeding, voedingsstoffen en het menselijk lichaam.

Je coach moet begrijpen waarom jij het lastig vindt om je gedrag te veranderen en je daarin kunnen begeleiden.

Je coach moet kunnen zien hoe jij jezelf soms in de weg zit met je eigen gedachten en je daar op een andere manier mee om leren gaan.

En je coach moet snappen hoe jouw gevoelens ervoor zorgen dat je je soms niet gedraagt zoals je dat zou willen en je daarbij kunnen helpen.

Gezonde relatie met eten

Alleen een coach die de psychologie van eetgedrag echt goed in de vingers heeft, kan jou helpen bij het ontwikkelen van een gezonde relatie met eten. Want dat is wat jij nodig hebt om blijvend je eetgedrag te veranderen.

Niet puur een aanpassing van je eetpatronen en gewoontes, niet een dieet ingekleed als leefstijlverandering, maar een gezonde en relaxte relatie met eten.

Zodat het veranderen van je eetgedrag geen kwestie van volhouden en door bikkelen meer gaat zijn, maar fijn en ontspannen zal worden omdat het echt past bij wat jij nodig hebt.

Graag leer ik jouw hoe je weer kan genieten van eten en je strijd met eten los te laten, zelf de regie terugpakken, zodat je weer lekker in je vel zit.

Ja, ik wil meer weten