Bewegen, wat vind jij leuk om te doen?

Wanneer je gaat werken aan een gezondere leefstijl is bewegen ook heel belangrijk! De eerste vraag die ik vaak krijg wanneer we het over beweging hebben tijdens een sessie is: “Moet ik dan nu ook drie keer in de week naar de sportschool?”

NEE, je moet niets!

Het beste is om een vorm van  beweging bij jezelf te zoeken, die echt bij jou én binnen je leefsituatie past.
Wanneer het echt bij jou past, dan hoef je het niet vol te houden. Dan wordt het een onderdeel van jou leefstijl.

Sportschool

Toen ik in 2011 begon met het aanpassen van mijn leefstijl, was ik een jonge thuisblijfmoeder. Ik kon mijn eigen tijden indelen. Op maandag en donderdag was er opvang in de sportschool, dus die ochtenden ging ik sowieso sporten en meestal pakte ik de zaterdagochtend er ook nog bij.

Wandelen

Inmiddels werk ik bijna fulltime en heb ik hier echt geen tijd meer voor. Nu wandel ik minstens drie keer in de week. Wanneer mijn agenda te druk is en ook dat lukt niet, dan ga ik wandelend naar mijn werk. Dit is een wandeling van zestien minuten en zo heb ik op die dag toch nog een half uur gewandeld. Om mijn spieren sterk te houden, doe ik ook drie keer per week spierversterkende oefeningen.

Wil je nu wat leuke tips over spierversterkende oefeningen voor thuis? Kijk eens op dit YouTube-kanaal van Alles over Sport

 

Wanneer jij meer wilt gaan bewegen, dan zijn er drie vragen die jij jezelf moet stellen

  1. Wat vind ik leuk om te doen?

Dit kan toch de sportschool zijn of misschien vind je tennis heel erg leuk. Wanneer je van rust houdt kan je ook gaan wandelen of misschien hardlopen. Probeer een aantal sporten uit voordat je je definitieve keuze maakt. Vaak mag je wel een proefles meedoen bij verschillende verenigingen.

  1. Wil je alleen sporten of ga je op zoek naar een maatje?

Wanneer je een maatje zoekt, is het wel belangrijk om iemand te vinden die net zo gemotiveerd is als jij. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen, dat wanneer je sportmaatje regelmatig afzegt je eigen motivatie ook drastisch lager wordt. Het is dan ook belangrijk om een back-up plan te hebben.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar ‘alleen’ sporten. Bij een vereniging of in een sportschool ontmoet je mensen, en deze mensen kunnen dan je sportmaatje worden. Je hoeft niets af te spreken, de meeste mensen die sporten hebben vaste tijden, dus zijn ze vaak wel aanwezig.

  1. Wanneer heb ik tijd?

Een gezondere leefstijl begint bij planning. Wanneer heb jij deze week tijd om te bewegen? Pak op zondagavond je agenda erbij en kijk waar jij tijd hebt om te bewegen. Zet dit in je agenda en arceer het. Hebben jullie een gezamenlijke planner, zet het daar ook in! Zo weet iedereen dat jij op dat moment niet beschikbaar bent voor andere zaken.

 

Wil jij nu ook graag aan het werk om een gezondere leefstijl te krijgen, maar weet je niet hoe je het moet aanpakken? Vraag een “Word een Slimme Eter Sessie” aan ik help je graag vrijblijvend verder

 

 

  1. Ken je misschien iemand die dit artikel ook waardevol zou vinden? Ik zou het erg leuk vinden wanneer je dit artikel wilt delen.