Afvallen? Ontzeg jezelf niets!

Ontzeg jezelf niets, een tip uit “Crashdieet 10 kilo in 5 weken óf nooit meer op dieet?”, is iets wat veel vrouwen die willen afvallen erg moeilijk vinden te geloven.

In ons hoofd zit een linkje dat wanneer je wilt afvallen, dat je dan streng voor jezelf moet zijn. Maar uit ervaring weten we al dat dit op de korte termijn werkt, maar op de lange termijn echt niet!

Het gaat om de balans. Het is belangrijk om de hele dag je lichaam te voeden: ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes. Op deze momenten heeft je lichaam voeding nodig, deze bestaan uit vetten, koolhydraten, eiwitten, vezels, vocht, vitamine en mineralen.

 

Afvallen, maar toch dat lekkere stukje chocola….

Maar soms heb je ook zin in iets anders. Een lekker stukje chocolade of op vrijdagavond patat. Maar ja… je bent op dieet, dus dit mag je allemaal niet…. Misschien vind je het in het begin helemaal niet zo erg, maar na verloop van tijd zullen velen van ons toch de verleiding niet kunnen weer staan en gaan dan helemaal los. Wanneer dit gebeurt geeft dit vaak een gevoel van schuld en falen, soms zelfs verdriet! We zijn toch op dieet en dit keer moest het gewoon lukken!

 

Stel je eens voor dat je je niet schuldig hoeft te voelen en toch ook dit alles kan blijven eten! Natuurlijk niet de hele tijd en elke dag, maar toch….. Nu vraag je je misschien af: Hoe dan!?

 

Maak een lijstje met jouw 5 Guilty Pleasures

De meeste vrouwen zijn dol op lijstjes, dus we gaan een lijstje maken! Denk eens goed na over jou top 5 guilty pleasures. Dit kan van alles zijn, iets groots of kleins. Denk aan chocolade, pizza, patat, wijn, frisdrank etc….. Denk er goed over na! Wanneer het in je top 5 staat, dan moet het minstens een 9 waard zijn en dit is wat jij het meeste mist wanneer je op dieet bent.

Je mag elke dag iets kleins en 2-3 keer per week iets groots. Bijvoorbeeld een paar keer per week een dubbelblokje chocolade bij de thee……. Of elke vrijdag patat, omdat je dit gewend bent! Hoe klinkt dat? Onwerkelijk? Nee hoor, het mag echt!

 

Er zijn 3 regels:

  1. Gebruik je zintuigen

Proef de smaak, voel de textuur en ruik de geur van wat je eet of drinkt. Wees je bewust van wat je eet of drinkt.

  1. Stop op tijd

Op het moment dat je merkt dat het minder lekker wordt of dat je verzadigd raakt, stop dan met eten of drinken. Het is zonde om niet van de nasmaak te kunnen genieten.

  1. Geniet!

Zorg dat je er echt voor gaat zitten en er echt van gaat genieten!

 

Natuurlijk is het belangrijk om voornamelijk gezond te eten en drinken, maar uit eigen ervaring weet ik ook dat alleen maar gezond niet is vol te houden. Het is belangrijk om te blijven genieten van dat wat jij echt heel erg lekker vindt. Hier een balans in te vinden binnen je nieuwe leefstijl is daarom een must!

 

Wil jij aan de slag om nooit meer op dieet te hoeven, maar weet je niet hoe je dit moet aanpakken? Vraag een “Word een Slimme Eter Sessie” aan en ik help je graag vrijblijvend verder.

 

PS. Misschien ken je iemand die dit artikel ook waardevol zou vinden. Ik zou het erg leuk vinden wanneer je dit artikel dan wilt delen.